Online marketing manager
Online marketing strategie, sparren met de specialisten. Oog houden op budget en uitgegeven kosten. Lopen we nog op koers, of hebben we nog budget over? Met welke bureaus, externen en tooling willen we samenwerken? Lid van het managementteam (MT). Ik heb het allemaal mogen ervaren en managen.
Het zal je overigens niet verbazen. Maar ook hier zal ik te allen tijde beginnen met inzicht krijgen in de cijfers. En dan kijk ik ook eerst naar de inrichting van bijvoorbeeld Google Analytics. Hoe betrouwbaar is alle data, en wat wordt er allemaal al gemeten?
Vervolgens probeer ik inzicht te krijgen in alle budgetten en kosten. Hoe hebben de vorige maanden cq. vorig jaar gepresteerd? En zijn er bovendien marktcijfers bekend?
Langzaam zal dan ook mijn blik verschuiven naar de kanalenmix. Wat wordt er ingezet? Welke strategie zit erachter? Is dit allemaal logisch, of kunnen er zaken worden verbeterd? Hierin challenge ik zowel bureaus als ook de in-house specialisten.
En welke doelstellingen zijn er nu, en is dit een mix van realisme en ambitieus? Ambitieus zijn we allemaal. Maar te ambitieus is onhaalbaar, en werkt demotiverend. Uiteraard moet de lat wel enigszins hoog liggen. Het moet niet makkelijk haalbaar zijn.
Mocht alles inzichtelijk zijn, optimalisaties in gang zijn gezet. Dan gaan we uiteraard dashboard bouwen en wekelijks/maandelijks alles monitoren.