CRO
CRO, ofwel conversieratio-optimalisatie, waar bestaat dat eigenlijk uit? Als je het heel erg platslaat komt het neer op: meer uit een websitebezoeker halen dan je momenteel doet. Meer conversies, leads, afspraken en/of omzet. Hoe kan je hier dan voor zorgen?
Ik kijk allereerst naar de data. Oftewel, je doet kwantitatief onderzoek. Uit die analyse kan je wellicht al enige pijnpunten en/of kansen blootleggen.
Vervolgens zou je ook nog kwalitatief onderzoek kunnen uitvoeren. Zelf zal ik ook kritisch de website doorlopen. Zijn er eventueel belemmeringen of onduidelijkheden of onnodige informatie? Uiteraard kan je ook gebruik maken van meningen van anderen.
Tot slot ga je alle bevindingen prioriteren, stel je hypotheses op en maak je een mooi testplan (A/B testen).

Data
Data, data en nog een data. En dat is heel breed, maar dat moet ook. Dus van gebruikers tot aan paginaniveau, wil je weten wat de cijfers zijn en het gedrag is. Enorm interessant dan ook om in kaart te brengen. Dit is dan voornamelijk het kwantitatieve gedeelte. Maar je kunt natuurlijk ook kwalitatieve data gaan vergaren en/of analyseren.

Blote oog
Wat zie ik zelf al (gebeuren) op de website? Oogt de website 'druk', gaat de bestelflow lekker. Wat gebeurt er op mobiel? Oftewel, hoe komt de website op mij over? En kan ik op basis van ervaring al optimalisaties voorstellen?

Testen
Hoe overduidelijk een mogelijke optimalisatie lijkt te zijn. Test alles! Maar first things first. Maak een prioriteitenlijst met alles wat je tegenkomt, vanuit de data en het blote oog. Op basis daarvan kan je dan een test cyclus opzetten.
Test niet geslaagd? Een test mislukt nooit, je leert er namelijk altijd van!