Ga naar de inhoud

SEO

Search Engine Optimization, afgekort: SEO, is het organische (lees: ‘gratis’) gedeelte binnen zoekmachines. Geen advertenties, helemaal ‘gratis’. Waarom staat gratis tussen haakjes? Het is niet helemaal gratis, je moet er namelijk wel iets voor doen. Om goed zichtbaar te zijn binnen het organische gedeelte van zoekmachines, moet je werken aan: techniek, sitestructuur, content en je autoriteit. Idealiter bouw je meer autoriteit op doordat je onwijs gave content hebt. Echter, soms moet je uit een ander vaatje tappen. Zorg in ieder geval dat de techniek en sitestructuur op orde is. Gelijktijdig moet je ook gaan werken aan een contentstrategie!

Gaat het al duizelen? Geen probleem, ik help je er graag mee! Ohja, ik zal er ook nog wel even iets meer over vertellen. Wil je veel meer weten? Neem dan zeker even contact op!

Techniek

We beginnen even met de meest saaie/taaie stof. Oftewel: techniek.
Bij techniek in combinatie met SEO, ontkom je ook niet aan de term ‘crawling’. En dan bedoel ik niet de borstcrawl in het zwembad. Nee crawlen houdt in, hoe zoekmachinespiders jouw website ‘verkennen’. En dit wil je zo efficient mogelijk ingericht hebben.
Bovendien wil je ook een goede performance en website ervaring bieden aan bezoekers. Oftewel, een belangrijk onderzoek binnen SEO!

Sitestructuur

Toegegeven. Sitestructuur kan ook beschouwd als een ’technisch’ dingetje. Kan. Ik vind het altijd wel fijn om daar apart iets van te vinden en iets over te roepen. Om er toch meer aandacht aan te geven, die het verdient.
Wat bedoel ik dan met sitestructuur. Het meest herkenbare element op de website is het menu. En hoe zit het met de hierarchie en interne linkstructuur op de website?

Content

Ja ja, daar is ie. Content. Of nog beter: contentmarketing. Zeker een heel belangrijk onderdeel binnen SEO. Misschien wel het belangrijkst. 
Om inzicht te krijgen in contentmarketing, moet je ook weten waar de vraag naar is. Offline, met een winkel, doe je soortgelijk. Als je weet dat er ergens vraag en behoefte naar is. Kan je ook een (offline) winkel beginnen. Online idem dito. Waar is er vraag naar, en waar zoekt men naar. Zo wil je vraag en aanbod aan elkaar koppelen. Eenvoudig, toch?
Al die zoektermen moet je clusteren en prioriteren. En dan kunnen de contentschrijvers los. Of ChatGPT 😉
Overigens. Wil je ook direct inzicht krijgen in de customer journey en hoe je er per zoekterm momenteel voorstaat in zoekmachines.

Autoriteit

Autoriteit, of online PR. Hoe je het wilt noemen. Kan zeker bijdragen aan een betere zichtbaarheid en/of meer verkeer naar je website. En dit kan betaald en onbetaald. 
Ook hier begin ik meestal met een audit, in vergelijking met concurrenten. Om zodoende de juiste strategie te bepalen voor de uitvoer.
Uiteraard kunnen we ook mooie (creatieve) plannen smeden voor online PR.